ID: 34638
Omschrijving
Kunstwerk gemaakt door kunstenaar Jan Sonnemans.
Tekening van finale NCRV Stedenspel 1979/1980 tussen de steden Goes en Sint-Oedenrode.
Het is een litho in gelimiteerde oplage: 49/80, ondertekend door de kunstenaar zelf.
Ingelijst achter glas.
Afmeting houten lijst: circa 34,5 bij 26,5 centimeter.
Achterop een haakje voor solide ophanging en een sticker met de tekst Aangeboden door: Ondernemersvereniging Rooi 2000.
.
Jan Sonnemans (1943 - 2006)
Hij werd geboren als zoon van de plaatselijke dorpsbakker en groeide op in een groot gezin op de Markt in Sint-Oedenrode. Sonnemans volgde na de lagere school LTS veghel, Sint Lucas Boxtel, Akademie Eindhoven vrije richting, en studeerde af in 1969.
Als kunstenaar was hij zeer productief: tekenen en schilderen. Naast vrije expressie besteedde hij veel tijd aan het overdragen van zijn kennis aan anderen. Zowel aan toekomstige kunstenaars met talent als aan goedwillende amateurs. Zo gaf hij veel jaren les aan het centrum voor alcohol- en drugsverslaafden De Roder Heyde in Sint-Oedenrode. Potlood en Penseel in Eindhoven, Pieter Breughel Veghel en Jeugdgevangenis De Corridor.
In het jaar 2006 overleed hij op 63-jarige leeftijd.
In 2001 heeft de Stichting Vrienden van Jan Sonnemans een boek uitgebracht over het leven en het werk van Jan Sonnemans.
Kleurrijk persoon
Jan Sonnemans was een kleurrijk mens en een tot de verbeelding sprekend kunstenaar. Bruisend, eigenzinnig, vol humor, levensgenieter, feestvierder, carnavalsgek. Jan was ook natuurmens, maatschappijkritisch, stil, bescheiden en bezorgd. Voor sociaal zwakkeren, gevangenen, drugs- verslaafden, gehandicapten en voor de natuur. Gefascineerd door kleuren en mensen die hij ontmaskerde; een scherp oog voor het kleine, een dood vogeltje, een bijzondere steen, die dode tak, die oude pop. Altijd kijkend, genietend, bewonderend. Jan vond alles bijzonder en mensen zag hij als kunstwerken.
Dag en nacht aan het werk. Los van beperkingen als mode en tijdgeest is Jan al vroeg zijn eigen weg gegaan in de beeldende kunst. Van tekenaar naar schilderijen en sculpturen. Binnen een kwart eeuw maakte Jan enkele duizenden authentieke werken op papier en schilderijen. Met pen en penseel toverde hij eindeloze kleurrijke vertellingen. Hij overschreed fantasierijk de grens tussen droom en werkelijkheid. Zijn schilderijen en sculpturen doen denken aan het werk van Jeroen Bosch. Jans kunstwerken kwamen associatief tot stand; niet vanuit een bedacht concept. Herkenbare vormen ontstonden aldus met fantastische details. Beeldrijke verhalen waarvan hij geen uitleg gaf. Die mag de toeschouwer zelf verzinnen.
Figuratief schilderen, zoals Jan deed, was lang uit de gratie bij critici. Jan had daar moeite mee, maar besefte al snel dat hij gewoon bij zichzelf moest blijven. Zijn eerste exposities waren eind jaren zestig in Amsterdam en in de jaren zeventig in onder andere galerie Husstege in Haaren, t Weefhuis in Nuenen en POC Eindhoven.
Ogen de vroege schilderijen uit de jaren zeventig vrij strak, hij schilderde in de jaren tachting meer ontspannen in stijl. Daarin loopt vaak de ene tekening vloeiend over in de ander. Een grote ver- scheidenheid aan kleur, gelaagdheid, meer ruimte in de schilderijen en formaat. Herkenbare vor- men, fantasiefiguren en ongewone combinaties waarin zijn werk naar surrealisme neigt. Zijn werk is opgenomen in Pieter Scheen en verder in verschillende gerenommeerde collecties. Honderden representatieve werken zijn opgeslagen. Het beheer rust bij de vrouw van Jan, Ricky Sonnemans.
Tekening van finale NCRV Stedenspel 1979/1980 tussen de steden Goes en Sint-Oedenrode.
Het is een litho in gelimiteerde oplage: 49/80, ondertekend door de kunstenaar zelf.
Ingelijst achter glas.
Afmeting houten lijst: circa 34,5 bij 26,5 centimeter.
Achterop een haakje voor solide ophanging en een sticker met de tekst Aangeboden door: Ondernemersvereniging Rooi 2000.
.
Jan Sonnemans (1943 - 2006)
Hij werd geboren als zoon van de plaatselijke dorpsbakker en groeide op in een groot gezin op de Markt in Sint-Oedenrode. Sonnemans volgde na de lagere school LTS veghel, Sint Lucas Boxtel, Akademie Eindhoven vrije richting, en studeerde af in 1969.
Als kunstenaar was hij zeer productief: tekenen en schilderen. Naast vrije expressie besteedde hij veel tijd aan het overdragen van zijn kennis aan anderen. Zowel aan toekomstige kunstenaars met talent als aan goedwillende amateurs. Zo gaf hij veel jaren les aan het centrum voor alcohol- en drugsverslaafden De Roder Heyde in Sint-Oedenrode. Potlood en Penseel in Eindhoven, Pieter Breughel Veghel en Jeugdgevangenis De Corridor.
In het jaar 2006 overleed hij op 63-jarige leeftijd.
In 2001 heeft de Stichting Vrienden van Jan Sonnemans een boek uitgebracht over het leven en het werk van Jan Sonnemans.
Kleurrijk persoon
Jan Sonnemans was een kleurrijk mens en een tot de verbeelding sprekend kunstenaar. Bruisend, eigenzinnig, vol humor, levensgenieter, feestvierder, carnavalsgek. Jan was ook natuurmens, maatschappijkritisch, stil, bescheiden en bezorgd. Voor sociaal zwakkeren, gevangenen, drugs- verslaafden, gehandicapten en voor de natuur. Gefascineerd door kleuren en mensen die hij ontmaskerde; een scherp oog voor het kleine, een dood vogeltje, een bijzondere steen, die dode tak, die oude pop. Altijd kijkend, genietend, bewonderend. Jan vond alles bijzonder en mensen zag hij als kunstwerken.
Dag en nacht aan het werk. Los van beperkingen als mode en tijdgeest is Jan al vroeg zijn eigen weg gegaan in de beeldende kunst. Van tekenaar naar schilderijen en sculpturen. Binnen een kwart eeuw maakte Jan enkele duizenden authentieke werken op papier en schilderijen. Met pen en penseel toverde hij eindeloze kleurrijke vertellingen. Hij overschreed fantasierijk de grens tussen droom en werkelijkheid. Zijn schilderijen en sculpturen doen denken aan het werk van Jeroen Bosch. Jans kunstwerken kwamen associatief tot stand; niet vanuit een bedacht concept. Herkenbare vormen ontstonden aldus met fantastische details. Beeldrijke verhalen waarvan hij geen uitleg gaf. Die mag de toeschouwer zelf verzinnen.
Figuratief schilderen, zoals Jan deed, was lang uit de gratie bij critici. Jan had daar moeite mee, maar besefte al snel dat hij gewoon bij zichzelf moest blijven. Zijn eerste exposities waren eind jaren zestig in Amsterdam en in de jaren zeventig in onder andere galerie Husstege in Haaren, t Weefhuis in Nuenen en POC Eindhoven.
Ogen de vroege schilderijen uit de jaren zeventig vrij strak, hij schilderde in de jaren tachting meer ontspannen in stijl. Daarin loopt vaak de ene tekening vloeiend over in de ander. Een grote ver- scheidenheid aan kleur, gelaagdheid, meer ruimte in de schilderijen en formaat. Herkenbare vor- men, fantasiefiguren en ongewone combinaties waarin zijn werk naar surrealisme neigt. Zijn werk is opgenomen in Pieter Scheen en verder in verschillende gerenommeerde collecties. Honderden representatieve werken zijn opgeslagen. Het beheer rust bij de vrouw van Jan, Ricky Sonnemans.